Vlinderstrik model

0 Comments

vlinderstrik

vlinderstrik

In onze data gedreven aanpak bij de klant en ook bij het verbeteren en versimpelen van (Lean) processen, maken we veelvuldig gebruik van het vlinderstrik model. Bij een vlinderstrik is er een centraal middelpunt waar de linker en de rechtervleugel samenkomen. Als we nu de linker en de rechtervleugel voorstellen als 2 afdelingen die samenwerken in een proces, dan laat dit model symbolisch zien dat niet iedereen van links hoeft te overleggen met rechts, dat verloopt via een centraal punt. Dat centrale punt kan een mens zijn maar ook een document of een stukje automatisering (een zgn. JSON)

Processen verbeteren en versimpelen met een vlinderstrik

Afdeling A levert een halffabricaat aan afdeling B. In een Lean omgeving levert A dan niet wat het kan maar wat B nodig heeft (zgn. pull processen). Daartoe is het van belang dat B  precies definieert wat A moet leveren. Daartoe hoeft niet de hele afdeling A samen met B een brown paper sessie te organiseren. Zonder feitelijk met A te hoeven praten levert B de kwaliteitseisen aan. Afhankelijk van het soort bedrijf of product kan dat op papier, geautomatiseerd, met een go/no go device of op welke manier dan ook. Daar zijn geen werkgroepen of andere coördinatiemechanismen voor nodig. Uiteraard is het wel zo dat ook wij geloven in het verbeteren van relaties om “minimal group effect” te voorkomen en dat zien we veel meer in gezamenlijke lunches en andere informele meetings.

Multidisciplinaire aanpak met de vlinderstrik

Ook in onze multidisciplinaire aanpak maken we gebruik van het vlinderstrik model. In een typische setting zijn er verschillende partijen betrokken bij het verbeteren,  versnellen of versimpelen van processen. Maar waarom zouden de data analisten moeten praten met de business. Vaak zijn het werelden die elkaars taal niet spreken en dan is 1-point-of-contact meestal een veel betere oplossing waarbij de eisen en wensen van een afdeling helder en duidelijk worden gecommuniceerd zonder ruis op de lijn. In de meeste gevallen nemen wij die centrale rol op ons als centrum van de vlinderstrik.

About the author 

Gerard Versluis

Lean Six Sigma master Black Belt, processen versimpelen en digitaliseren
Data gedreven werken trainingen en workshops
HR analytics en people analytics expert

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Scan de code